Bijvoorbeeld: 29/06/2017

Stadstriënnale Hasselt-Genk

Stadstriënnale Hasselt-Genk

Het multidisciplinaire kunstenfestival Stadstriënnale zijn schijnwerpers 100 dagen lang op TRADEMARKS. Handelsmerken zijn immers zo vaak met het product vervlochten dat ze onzichtbaar geworden zijn.

Alles wat je vandaag hoort, ziet, proeft, ruikt of voelt, is echter ‘gemerkt’ of beter ‘getrademarkt’ met logo’s en verhalen. Via hedendaagse kunst, mode, design, muziek en fotografie gaat de Stadstriënnale in Hasselt en Genk op zoek naar de verhalen achter originaliteit, innovatie en persoonlijke branding.

Verscheidene tentoonstellingen, socio-artistieke projecten en tientallen boeiende activiteiten nemen je mee op een 100 dagen durende rollercoaster van logomania.

Het festival gaat door op de volgende locaties met elk een andere tentoonstelling en invalshoek:

LABEL IT - MODEMUSEUM HASSELT

Wat vertelt het label achteraan in jouw kledingstuk? Label It brengt het verhaal achter de merken en legt onze fascinatie voor labels bloot.De expo verkent aan de hand van specifieke case studies; het systeem van beeldmerken, identiteit en de kopie- en counterfeitindustrie in de mode. De tentoonstelling brengt geen louter één op één verhaal van echt en nep, maar gaat dieper in op TRADEMARKS als juridische en sociale constructie. Wat maakt een merk? Wat construeert de identiteit van een modehuis? Topstukken van dito ontwerpers uit de eigen collectie en uit de verzamelingen van nationale en internationale musea en modehuizen pogen hierop een antwoord te presenteren.

CORPORATE PARODIES - STADSCAMPUS UHASSELT

Corporate Parodies belicht de droom van het internet als een democratische publieke ruimte… én de barsten in die droom. De geselecteerde kunstenaars en activisten zetten de soms bedenkelijke praktijken van multinationals als Google, Facebook, YouTube en Apple te kijk.

ANIMALCOHOLICS - JENEVERMUSEUM + HET STADSMUS

Met surrealistische taferelen zet fotografe Frieke Janssens de wereld van alcoholreclame op z’n kop. Het resultaat biedt tegelijk een ludieke en kritische kijk op alcohol als sociaal aanvaarde drug.

MANUFACTUUR 3.0 - Z33 + C-MINE

Hoe zullen we in de nabije toekomst leven, werken en produceren? Een nieuwe generatie designers en kunstenaars experimenteert met alternatieve methodes voor productie en samenwerking. Manufactuur 3.0 toont de veranderende rol van de ontwerper en kunstenaar als actieve producenten in een (klein)stedelijke context.

IDENTITY AS A TM - CCHA

In tijden van sociale media en selfies ontrafelt de expo Identity as a TM onze drang om onszelf tot een logo of beeldmerk te maken of te ‘verbeeld-merken’. In de veelheid van statische en bewegende beelden die deze tentoonstelling aanreikt, ga je als bezoeker op zoek naar jezelf.

G’MERKT - MOLENSTRAAT (Genk)

In G’Merkt leggen Genkse jongeren en medioren de impact bloot van subculturen en streetwear in onze dagelijkse samenleving van vroeger tot nu.

THIS IS THE SOUND OF TM - C-MINE (Genk)

Muziekartiesten creëren vaak, al dan niet doelbewust, een trademark rond zichzelf. Geïnspireerd en getriggerd door voorbeelden uit de kunst- en (pop)geschiedenis, worden ze experts in assimilatietechnieken: van inspiratie naar adaptatie… tot commercieel gebruik.

 
PRAKTISCHE INFO:
t/m 8 januari, 10u – 17u (di-zo)
festivalpas € 12

www.stadstriennale.be

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!